ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

15Σεπ
0 comment

ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Το πρώτο κουδούνι της χρονιάς έχει ήδη χτυπήσει και οι μαθητές έχουν παρευρεθεί στο σχολικό προαύλιο μετά από μια περίοδο ανάπαυλας και ξεκούρασης. Ανυπομονησία, άγχος, σφίξιμο στη καρδιά και κόμπος στο λαιμό είναι κάποια κοινά συναισθήματα για όλα τα παιδιάκαι κυρίως για αυτά που ετοιμάζονται να εισαχθούν για πρώτη φορά στον κόσμο του σχολείου. Η έναρξη της σχολικής ζωής αποτελεί σημείο ορόσημο στον κύκλο ζωής τόσο των ίδιων των παιδιών όσο και της οικογένειας γενικότερα, αφού το κάθε μέλος έρχεται αντιμέτωπο με προκλήσεις, νέες εμπειρίες και έντονά συναισθήματα.

Για πολλά παιδιά η πρώτη μέρα στο σχολείο αποτελεί την πρώτη εμπειρία παρατεταμένης απομάκρυνσης από το σπίτι για αυτό και δεν πρέπει να μας εκπλήσσουν / ανησυχήσουν οι συναισθηματικές δυσκολίες που ίσως εκδηλωθούν τον πρώτο καιρό.Για τα παιδιά νηπιακής ηλικίας η απομάκρυνση τους από το γνώριμο και οικείο περιβάλλον της οικογένειας ενδέχεται να πυροδοτήσει το άγχος αποχωρισμού από τους γονείς μέχρι να καταφέρουν να συνδεθούν με τους συνομήλικους και να αναπτύξουν κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες. Ωστόσο είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου πώς το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και ως εκ τούτου εκδηλώνει διαφορετικές συμπεριφορές. Για το παιδί η ένταξη του στους κόλπους του σχολείου αποτελεί μία πρόκληση που καλείται να διαχειριστεί ώστε να γίνει αυτόνομο και να στηρίζεται στις δυνάμεις του. Αυτή λοιπόν η νέα εμπειρία συχνά πυροδοτεί ανάμεικτα συναισθήματα στα παιδιά που αφενός νιώθουν χαρά και ευχαρίστηση και αφετέρου φόβο και αγωνία όταν καλούνται να αντιμετωπίσουν αυτήν την νέα συνθήκη χωρίς τον μπαμπά και την μαμά. Ανάμεικτα συναισθήματα βέβαια κατακλύζουν και τους γονείς, οι οποίοι από την μια μπορεί να αισθάνονται άγχος, ανασφάλεια και ενοχές κατά τον αποχωρισμό αλλά από την άλλη βιώνουν ικανοποίηση και χαρά που το παιδί τους μεγαλώνει και ανεξαρτητοποιείται. Ιδιαίτερη προσοχή ωστόσο χρειάζεται να δίνουν οι γονείς στα διπλά μηνύματα που άθελα τους περνούνστα παιδιά και τα μπερδεύουν. Παραδείγματος χάριν συχνά στην πρώτη μέρα του παιδιού στο σχολείο συναντάμε γονείς που στέκονται στα κάγκελα και διατηρούν βλεμματική επαφή ακόμα και να μιλούν στα παιδιά τους, όταν αυτά θα πρέπει να γυρίσουν την πλάτη και να ακολουθήσουν την ομάδα και τον/την εκπαιδευτικό. Πολλές φορές, δε, θα δούμε τους γονείς να επιστρέφουν στα κάγκελα και κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, αποσπώντας τα παιδιά από την ομάδα των συνομηλίκων. Μία τέτοια στάση, από την πλευρά των γονέων, δυσχεραίνει εξαιρετικά τον αποχωρισμό και δημιουργεί την αίσθηση στο παιδί ότι ο γονιός υποφέρει με την απουσία του παιδιού. Έτσι, το παιδί διχάζεται ανάμεσα σε αυτό που ρητά ειπώνεται «Πρέπει να πας στο σχολείο» και στο συναισθηματικό μήνυμα που μεταδίδεται «Μην φεύγεις, δεν το αντέχω». Αυτό ενδέχεται να έχει επιπτώσεις στη γενικότερη αίσθηση ασφάλειας του παιδιού μέσα στο δεσμό με το γονέα και μελλοντικά με άλλους ανθρώπους (Blizard, 2003; Καφέτσιος, 2005), καθώς προσπαθώντας να ανταποκριθεί και στα δύο αντικρουόμενα αιτήματα, μοιραία βγαίνει πάντα χαμένο καθώς με τον έναν ή τον άλλο τρόπο απογοητεύει το γονέα.

Ας δούμε όμως μερικές πρακτικές συμβουλές που μπορούν να βοηθήσουν τους μικρούς μας θησαυρούς να προσαρμοστούν στην νέα πραγματικότητα και εμάς τους γονείς να βιώσουμε λιγότερα επίπεδα άγχους και στρες.

  1. Διαλέξτε από κοινού τα ρούχα που θα φοράει το παιδί στο σχολείο από την προηγούμενη μέρα, δίνοντας πάντα στο παιδί δυο επιλογές. Π.χ « θες να φορέσεις το λουλουδωτό φόρεμα ή το τζιν με την μπλούζα της Frozen;»
  2. Ετοιμάστε την σχολική τσάντα από το βράδυ ώστε να μειωθεί το άγχος προετοιμασίας την ίδια μέρα
  3. Φροντίστε να έχετε ξυπνήσει ως γονιός νωρίτερα από το παιδί ώστε να έχετε χρόνο να ετοιμάσετε το πρωινό και εσείς να απολαύσετε τον πρωινό σας καφέ χωρίς να σας αγχώνει το ρολόι
  4. Πηγαίνετε κοντά στα παιδιά και ξυπνήστε τα με ήρεμο τρόπο δίνοντας τους ένα φιλί και μια αγκαλιά.
  5. Συνοδέψτε το παιδί στο σχολείο (κυρίως την πρώτη μέρα) ώστε το παιδί να αισθάνεται μια ασφάλεια πάνω στην οποία θα πατήσει για να εξερευνήσει τον νέο του χώρο
  6. Συζητείστε μαζί του και επιτρέψτε του να μοιραστεί τις σκέψεις του και τα συναισθήματα του σχετικά με την έναρξη του σχολείου. Σε αυτό βοηθητικό θα ήταν να μοιραστείτε με το παιδί σας προσωπικές σας εμπειρίες ως παιδιά που καταφέρατε να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες προσαρμογής ή τις δυσκολίες γενικότερα στο σχολικό πλαίσιο.
  7. Δώστε χρόνο στα παιδιά να προσαρμοστούν στο νέο καθημερινό τους πρόγραμμα μετά από μία περίοδο ανεμελιάς και ξεκούρασης, εισάγοντας σταδιακά ρουτίνες όπως π.χ ρουτίνα ύπνου, αποχή από τα tabletsκαι τα videogames. Όταν περάσει η πρώτη εβδομάδα προσαρμογής δημιουργήστε μαζί με το παιδί σας ρουτίνες όπως π.χ πότε θα διαβάζει και πότε θα παίζει και φροντίστε ώστε αυτές να τηρούνται
  8. Προσπαθήστε να ενημερωθείτε για το πώς περνούν οι ώρες του σχολείου για το παιδί σας κάνοντας ανοικτού τύπου ερωτήσεις όπως: « Τι σε έκανε να γελάσεις σήμερα;» « Ποιο παιχνίδι επέλεξες να παίξεις σήμερα στο σχολείο;» ή «Τι βαθμολογία θα έβαζες σήμερα στην μέρα σου; Υπάρχει κάτι που σε έκανε να γελάσεις / θυμώσεις;». ΠΡΟΣΟΧΗ! Αποφύγετε το βομβαρδισμό ερωτήσεων και σεβαστείτε τον χρόνο του παιδιού.

 

Η έναρξη της σχολικής ζωής αποτελεί μία πρόκληση για όλη την οικογένεια και το κάθε μέλος ενδέχεται να έχει τον δικό του τρόπο και χρόνο για να διαχειριστεί την αλλαγή και τα έντονα συναισθήματα που την συνοδεύουν. Είναι σημαντικό να υπάρχει σεβασμός στους χρόνους του κάθε μέλους και επιτρεπτικότητα στο λάθος τόσο των άλλων όσο και του εαυτού. 

 

Γκίκα Νάντια

Ψυχολόγος- ειδικευόμενη Συστημική – Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια

Leave your thought