Εργοθεραπεία: Τί είναι η λεπτή κινητικότητα;

11Ιούν
0 comment

Η λεπτή κινητικότητα αφορά τη χρήση των μικρών μυικών ομάδων που είναι απαραίτητες για την ενασχόληση του παιδιού με εργαλεία όπως π.χ. ο μαρκαδόρος, το ψαλίδι, το κράτημα του πιρουνιού, η αυτόνομη ένδυση-απόδυση-υπόδηση (κουμπιά, φερμουάρ) κ.λπ.
Αναπτύσσεται από τους πρώτους μήνες της ζωής του παιδιού και εξελίσσεται κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής του. Συνήθως, στην ηλικία 5-6 ετών έχει παγιωθεί και σταθεροποιηθεί η ανάπτυξή της.

Όμως τι συμβαίνει όταν η λεπτή κινητικότητα καθυστερήσει να αναπτυχθεί ή να εξελιχθεί; Ποια σημάδια μας προειδοποιούν για τυχόν δυσκολίες στη λεπτή κίνηση του παιδιού; Πότε πρέπει ένας γονιός να συμβουλευτεί έναν Εργοθεραπευτή;

Συχνά σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης και μη, συμβαίνει να καθυστερεί η ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας. Συνήθως οι γονείς παραπονιούνται ότι το παιδί δεν μπορεί να φάει μόνο του ή ότι όταν τρώει λερώνεται.

Αναγνωρίστε τα αναπτυξιακά στάδια εξέλιξης της λεπτής κίνησης:

  • 2-3 μηνών: η σύλληψη γίνεται αυτόματα και δεν υπάρχει εκούσια άφεση
  • 4 μηνών: αρχίζει η παλαμιαία σύλληψη (με όλα τα δάχτυλα) και η χρήση του αμφίπλευρου συντονισμού (χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια μαζί)
  • 7 μηνών: μπορεί να μεταφέρει ένα κύβο από το ένα χέρι στο άλλο
  • 8 μηνών: αρχίζει η συμμετοχή των δαχτύλων στη σύλληψη
  • 10 μηνών: πραγματοποιείται σύλληψη με αντίθεση στον αντίχειρα, δείχνει αντικείμενα με τον δείκτη, αναπτύσσονται οι λαβές «σύλληψη της λαβίδας» και «σύλληψη της τανάλιας»
  • 12 μηνών: χτυπάει παλαμάκια, κρατάει έναν κύβο με ώριμο τρόπο (αντίχειρας-δείκτης), περνάει μικρά αντικείμενα από μικρά ανοίγματα
  • 1-2 ετών: χτίζει πύργο με 3 τουβλάκια, χειρίζεται παλαμιαία το μαρκαδόρο, ανοίγει την πόρτα, περνάει μεγάλες χάντρες σε κορδόνι, γυρίζει πολλές σελίδες μαζί
  • 2-3 ετών: ξετυλίγει καραμέλες, γυρίζει μία-μία τη σελίδα, χτίζει πύργο με 5-6 τουβλάκια, μιμείται κάθετη και οριζόντια γραμμή και κυκλικές γραμμές
  • 3 ετών: φτιάχνει μπάλες από πλαστελίνη, χειρίζεται βιδωτά παιχνίδια, κρατάει με τριποδική (ανώριμη) λαβή το μαρκαδόρο, μιμείται με το μαρκαδόρο σταυρό, χειρίζεται ενσφηνώματα
  • 3-4 ετών: φτιάχνει απλά παζλ, περνάει μικρές χάντρες σε κορδόνι, χτίζει πύργο με 8-9 τουβλάκια, κόβει χαρτί με ψαλίδι, διπλώνει χαρτί στη μέση
  • 4-5 ετών: ζωγραφίζει εντός πλαισίου, κόβει με το ψαλίδι ευθεία γραμμή και γωνία, αντιγράφει τετράγωνο και τρίγωνο, εμφανίζει συνήθως τετραποδική ή τριποδική λαβή σύλληψης μαρκαδόρου, μαθαίνει να γράφει το όνομά του

Όταν, λοιπόν, το παιδί δυσκολεύεται να ζωγραφίσει, να κόψει με το ψαλίδι, να κρατήσει το κουτάλι, να δέσει τα κορδόνια του ή όταν αργότερα στο δημοτικό σχολείο παρατηρηθεί ότι δεν πατάνε τα γράμματά του πάνω στη γραμμή ή ότι το παιδί σφίγγει πολύ το μολύβι όταν γράφει, τότε είναι ωφέλιμο να συμβουλευτούμε έναν Εργοθεραπευτή.

Σε τι συμβάλει η Εργοθεραπεία:

Ο Εργοθεραπευτής είναι ο ειδικός που θα αναλάβει την κλινική παρατήρηση του παιδιού, βασιζόμενη κυρίως στα αναπτυξιακά ορόσημα. Επιπλέον, με τη χρήση διάφορων αξιολογητικών εργαλείων, μπορεί να εκτιμήσει τις δεξιότητες του παιδιού σχετικά με τη λεπτή κινητικότητα, αλλά και άλλες δεξιότητες όπως η αδρή κινητικότητα, οι γνωστικές λειτουργίες, οι δραστηριότητες καθημερινής ζωής, το παιχνίδι κ.λπ.

Τέλος, ο Εργοθεραπευτής θα λάβει υπόψιν το ιστορικό του παιδιού και θα πάρει τις απαραίτητες πληροφορίες από τους γονείς σχετικά με την κινητική ανάπτυξη του παιδιού. Ακόμα, έχει τη δυνατότητα να επικοινωνήσει, εκτός από τα άτομα φροντίδας του παιδιού, με το δάσκαλο ή τη δασκάλα του, ώστε να δώσει χρήσιμες συμβουλές αλλά και να πάρει πληροφορίες σχετικά με την εικόνα του παιδιού στο κοινωνικό περιβάλλον του σχολείου.

 

Εργοθεραπεύτρια στα Παιχνίδια του Λόγου

Φουστέρη Αργυρώ

Leave your thought