Μαθησιακές Δυσκολίες και ΔΕΠ-Υ: Πώς να οργανώσετε τη μελέτη του παιδιού

28Σεπ
0 comment

Μαθησιακές Δυσκολίες και ΔΕΠ-Υ: Πώς να οργανώσετε τη μελέτη του παιδιού

Ως Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητας ορίζουμε ένα σύνολο δυσκολιών που αφορούν τη συμπεριφορά του παιδιού. Κύρια χαρακτηριστικά είναι η δυσκολία στη διατήρηση της συγκέντρωσης και η ακατάλληλη για την ηλικία και το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού απροσεξία, υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα. Δεν συνοδεύεται με δυσκολίες στο νοητικό επίπεδο του παιδιού, εκτός κι αν συνυπάρχει με σύνδρομο που συνοδεύεται από χαμηλή νοημοσύνη.

    Η ΔΕΠ-Υ φαίνεται να επηρεάζει πολλούς τομείς της μάθησης, γι’ αυτό και πολλά παιδιά εμφανίζουν Μαθησιακές Δυσκολίες ήδη από μικρή ηλικία. Αυτό γίνεται περισσότερο εμφανές στα πρώτα χρόνια φοίτησης του παιδιού στο Δημοτικό σχολείο, όταν οι δεξιότητες για συγκέντρωση και παραμονή σε μία σταθερή θέση γίνονται απαραίτητες.

    Ο μαθητής με ΔΕΠ-Υ που παρουσιάζει Μαθησιακές Δυσκολίες εμφανίζει τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

  • Σηκώνεται συχνά από την καρέκλα ή επικαλούμενος κάποια δικαιολογία (π.χ. τουαλέτα) ζητά τη φυγή από την τάξη / τον χώρο μελέτης.
  • Όταν κάθεται, συνήθως κινείται νευρικά ή μιλά ακατάπαυστα.
  • Παρουσιάζει ελλείμματα σε κάποιους από τους βασικούς τομείς της σχολικής ύλης (ανάγνωση, γραφή, απομνημόνευση, μαθηματικά)
  • Προσπαθεί να αποφύγει τη μελέτη ή σημειώνει εκρήξεις θυμού κατά τη διάρκειά της. Άλλοτε δηλώνει αδιάφορος σχετικά με τα μαθήματα.
  • Αισθάνεται χαμηλή αυτοεκτίμηση όσον αφορά το σχολείο.

    Οφείλουμε να κατανοήσουμε πως η συμπεριφορά αυτή του παιδιού δεν οφείλεται σε ‘‘τεμπελιά’’, αλλά σε δυσκολία του παιδιού να διαχειριστεί τιε σχολικές απαιτήσεις και τη συναισθηματική φόρτιση που του προκαλεί αυτή η δυσκολία. Μπορούμε, ως γονείς, να βοηθήσουμε αυτό το μαθητή, κυρίως στο σπίτι, στην οργάνωση της μελέτης του, με τους εξής τρόπους:

  • Η κίνηση στο παιδί με ΔΕΠ-Υ είναι ζωτικής σημασίας. Αυτό σημαίνει ότι την επιτρέπουμε ενδιάμεσα στο χρόνο της μελέτης, χωρίς όμως να το αφήνουμε να κινείται ασταμάτητα στο χώρο. Για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να τοποθετήσουμε κάποιο λάστιχο στα μπροστινά πόδια της καρέκλας για να μπορεί το παιδί να μπερδεύει τα πόδια του ανάμεσα σ’ αυτό είτε να του επιτρέπουμε να κάθεται σε μπάλα γυμναστικής όταν κάνουμε κάποια εργασία που απαιτεί απομνημόνευση (π.χ. Ιστορία).
  • Ο χώρος μελέτης του παιδιού θα πρέπει να είναι σταθερός και να χρησιμοποιείται μόνο γι’ αυτό το σκοπό (π.χ. το γραφείο του δωματίου του). Ο χώρος αυτός θα πρέπει να είναι ήσυχος και λιτά διακοσμημένος.
  • Πάνω στο γραφείο του παιδιού τοποθετούμε μόνο όσα αντικείμενα χρησιμεύουν στη μελέτη και απομακρύνουμε οτιδήποτε περιττό.
  • Ξεκινάμε τη μελέτη από τα μαθήματα τα οποία φαίνονται στο παιδί πιο εύκολα και προχωρούμε σταδιακά στα πιο απαιτητικά. Ενδιάμεσα, κάνουμε ολιγόλεπτα διαλείμματα για να δώσουμε την ευκαιρία στο παιδί να ξεκουραστεί. Καλό είναι τα διαλείμματα αυτά να μην ξεπερνούν τα πέντε λεπτά, ούτως ώστε να είναι εύκολο για το παιδί να επανέλθει στη διαδικασία.
  • Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χρώμα στη μελέτη μας. Χρωματιστοί μαρκαδόροι και υπογραμμιστικά σε χρώματα που αρέσουν στο παιδί, βοηθούν στο να διακρίνει τις σημαντικές πληροφορίες από τις περιττές και πού να εστιάσει την προσοχή του.
  • Είναι σημαντικό να ενισχύουμε και να επιβραβεύουμε το παιδί για κάθε τι που προσπαθεί και καταφέρνει. Εναλλακτικά, μπορούμε να αναρτήσουμε κάποιον εβδομαδιαίο πίνακα στο γραφείο του, στον οποίο θα κολλάμε ένα αυτοκόλλητο για κάθε μέρα που ολοκληρώνει τις εργασίες του, ώστε το παιδί να έχει οπτική επαφή και επίγνωση της προόδου του. Αυτός ο πίνακας θα μπορούσε να συνοδεύεται και από κάποια συμφωνία με το παιδί, που αν την τηρήσει, θα έχει κάποια ανταμοιβή (καλό θα είναι να αποφεύγεται η υλική ανταμοιβή ή να χρησιμοποιείται σπάνια).
  • Τέλος, δεν ξεχνάμε να έχουμε ρεαλιστικές προσδοκίες από το παιδί και να εκτιμούμε την προσπάθεια και τις ικανότητές του.

 

Πηγές

  • ICD 10 (εγχειρίδιο διαγνωστικών κριτηρίων του ΠΟΥ)
  • ‘‘ΔΕΠΥράζει’’, Φ.Παπαναστασίου, εκδόσεις Πεδίο
  • adhhellas.org

 

Εύα Τσιριγώτη

Ειδικός Παιδαγωγός

Leave your thought